Virtuele Head, Liteboats én de Dolpen
Virtuele Head of the River Amstel 2021
De organisatie van de Head of the River Amstel heeft helaas de traditionele voorjaarswedstrijden ook voor dit jaar moeten afblazen, de reden hiervoor zal inmiddels bij iedereen bekend zijn. Maar roeiers zijn niet voor één gat te vangen, want zoals met zoveel evenementen, is er ook voor deze prachtige wedstrijden een virtuele editie georganiseerd.
De Head-organisatie daagt iedereen (jong, jong-volwassen, volwassen, wat ouder, para-roeier) uit deel te nemen aan deze virtuele krachtmeting. Ook je krachten meten door deelname aan onderstaande andere sporten is mogelijk. Natuurlijk zal dit evenement coronaproof plaatsvinden.
De Head 2021 bestaat uit twee onderdelen:
– The Virtual Head (8 km): roeien, ergometer, fietsen, hardlopen
– Halve Virtual Head (4 km): alleen mogelijk voor roeien en ergometer
De virtuele Head 2021 zal plaatsvinden tussen 20 maart en 4 april. Uitgebreide informatie is te vinden op www.skiffhead.nl en www.headoftheriver.nl.
Deelname aan de (virtuele) Head is in tegenstelling tot voorgaande jaren voortaan voor eigen rekening.
Botendoop
De RIC vloot is uitgebreid met 3 Liteboats, een nieuw boottype. Afgelopen weekend werden de boten gedoopt.
Op zaterdag is door Benno den Teuling een Liteboat ‘Sport’ gedoopt, die hij de naam ‘Forza!’ gaf. Steven Boddeke doopte een Liteboat ‘River’ en deze boot kreeg van hem de naam ‘Co-Fit’ mee. Na het dopen gingen Wim Bouwman en Frank Lubbers met de boten het woelige Amstelwater op.
Op zondag werd door Moniek van der Kaaden nog een Liteboat ‘River gedoopt, die zij de naam ‘Waterraaf’ ‘heeft gegeven. Door Piet van de Kar is na de doop voorgeroeid op een inmiddels rustigere Amstel.
Normaal gesproken is een botendoop een feestelijke gebeurtenis, waarbij veel leden op de vlotten aanwezig zijn. Door de coronamaatregelen is dat nu helaas niet mogelijk. Om te voorkomen dat er te veel mensen aanwezig zijn op RIC is daarom de botendoop niet vooraf aangekondigd. Er zijn wel filmpjes van de speeches en doop gemaakt. Die vind je op de RIC-site.
Gebruik Liteboats
Vanaf dit weekend zijn onze nieuwe lite-boten in de vaart. Voor het gebruik van deze boten gelden dezelfde regels als voor het gebruik van een C1.
Ligplaats lite-boten en riemen
– De Co-Fit (tot 110kg) en de Forza! (tot 130 kg) liggen in de stelling in loods 2, rechts achterin.
– De Waterraaf (tot 80 kg) ligt buiten aan het hek, totdat de wedstrijdvloot weer naar de Bosbaan is verplaatst en er binnen ruimte is. Omdat de Waterraaf voorlopig buiten ligt moet deze na gebruik altijd gezekerd worden om te voorkomen dat de boot bij harde wind uit de stelling waait. Dit gebeurt met twee bevestigingsbanden die je aantreft als je de boot uit het rek haalt. Het vastbinden gebeurt bij voorkeur op dezelfde manier als op de botenwagen. Kijk dus goed hoe de banden bevestigd zijn als je ze los maakt of vraag een mede-roeier als het je even ontschoten is.
– De riemen voor alle drie lite-boten kun je vinden in het rek achterin loods 1.
Hoe een lite-boot te tillen?
Het tillen en het in en uit het water halen van de lite-boten is gelijk aan het tillen van een C1. Dus met twee persoenen, één aan de boeg en één aan de spiegel.
In en uit het water: diagonaal in een hoek van het vlot. De lite-boten hebben geen metalen kielbalk en dus kunnen niet over de kiel het water in en uit.
Deadline kopij Dolpen voor april
De volgende Dolpen verschijnt begin april. Normaal sluit de deadline voor het toesturen van kopij op de zaterdag voor de verschijningsdatum. Het aprilnummer van de Dolpen wordt echter een jubileumnummer, gewijd aan het 90-jarige bestaan van RIC. In plaats van op zaterdag 3 april dient de kopij een paar dagen eerder, nl. op woensdag 31 maart, te worden ingezonden, als attachment bij een mail naar dolpen@ricamsterdam.nl. De redactie heeft namelijk meer tijd nodig voor de voorbereiding en opmaak van het jubileumnummer. We verzoeken jullie daarmee rekening te houden.
Kopij voor latere nummers kan weer op de gebruikelijke tijd worden toegezonden, dus uiterlijk op de zaterdag vóór de verschijningsdatum.
Overigens zal de redactie voortaan streng de hand houden aan die deadline. Te vaak komt er kopij binnen na die deadline en dat is erg lastig voor de redactie. Te laat ingestuurde kopij zal voortaan niet worden geplaatst, tenzij in uitzonderlijke gevallen na uitdrukkelijke toestemming van de redactie.